Procedura rekrutacji
do Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach
obowiązująca na rok szkolny 2025/2026
Rekrutacja
do Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach odbywa się na podstawie:
- art. 31 ust. 10 i art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z 2023 r. poz. 2005 oraz z 2024 r. poz. 854, 1562 i 1635)
- Zarządzenia nr 513/2024/P Prezydenta Miasta Pabianic z dnia 23 grudnia 2024 r.
- Uchwały nr XI/95/25 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 15 stycznia 2025 r.
Szanowni Rodzice,
tegoroczna rekrutacja do klas pierwszych Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach prowadzona będzie przy wykorzystaniu elektronicznego systemu rekrutacyjnego.
Zasady ogólne
Do klas pierwszych przyjmowane są:
1. dzieci 7-letnie i starsze (urodzone w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku) objęte obowiązkiem szkolnym;
2. dzieci 6-letnie (urodzone w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia w 2019 roku) zgodnie z wolą rodziców, jeżeli korzystały z wychowania przedszkolnego
w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym mają rozpocząć naukę w szkole lub posiadają opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej
o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
Obowiązuje elektroniczne zgłoszenie lub wniosek, potwierdzone wersją papierową.
Rodzice lub opiekunowie prawni będą mogli wybrać jedną z opcji:
- zgłoszenie, jeśli będą chcieli zapisać dziecko do szkoły, w której obwodzie zamieszkuje lub
- wniosek, jeśli dotyczy dziecka zamieszkałego poza obwodem wybranej szkoły.
Zgłoszenie lub wniosek, o których mowa powyżej, należy złożyć w terminie określonym w harmonogramie za pomocą elektronicznego systemu rekrutacyjnego, a następnie wydrukować, podpisać i dostarczyć odpowiednio zgłoszenie do szkoły obwodowej, a wniosek do szkoły pierwszego wyboru.
Zasady przyjęć
1. Kandydaci mieszkający w obwodzie danej szkoły
Dzieci mieszkające w obwodzie szkoły podstawowej, których rodzice lub opiekunowie prawni ubiegają się o przyjęcie do klasy pierwszej wyłącznie w tej szkole, przyjmowane są z urzędu na podstawie zgłoszenia. Do zgłoszenia rodzice dołączają oświadczenie o miejscu zamieszkania rodziców dziecka
i dziecka. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Skorzystanie z miejsca w szkole obwodowej jest prawem w czasie rekrutacji, a nie obowiązkiem tzn. dziecko ma zapewnione miejsce w klasie pierwszej w szkole obwodowej, ale rodzice lub opiekunowie prawni mogą starać się o przyjęcie dziecka do innej szkoły.
2. Kandydaci mieszkający poza obwodem danej szkoły
Rodzice lub opiekunowie prawni dzieci, dla których wybrana szkoła nie jest szkołą obwodową, mogą ubiegać się o przyjęcie dziecka do dowolnie wybranej szkoły, składając wniosek z własną listą preferencji nie więcej niż trzech szkół. Szkoła umieszczona na pierwszym miejscu listy jest tzw. szkołą pierwszego wyboru. Kandydaci przyjmowani są zgodnie z kryteriami określonymi przez Radę Miejską w Pabianicach.
- Określa się kryteria naboru i odpowiadające im liczby punktów do klas pierwszych szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym
jest Miasto Pabianice, do postępowania rekrutacyjnego dla kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły:
- rodzeństwo kandydata spełnia obowiązek szkolny w tej samej szkole – 5 pkt.
- rodzice/opiekunowie prawni kandydata pracują w pobliżu szkoły lub opiekunowie wskazani przez rodziców, zajmujący się uczniem pod ich nieobecność,
mieszkają w pobliżu szkoły – 2 pkt.
- inne uzasadnione okoliczności wskazujące na potrzebę uczęszczania kandydata do danej szkoły – 2 pkt.
Złożenie wniosku lub zgłoszenia
1. Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest w systemie elektronicznym.
2. Rodzice składają wniosek lub zgłoszenie o przyjęcie dziecka w terminach określonych w harmonogramie.
3. Wnioski złożone po terminie określonym w harmonogramie nie zostaną uwzględnione w rekrutacji.
4. Zgłoszenie składają rodzice lub opiekunowie prawni dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły, a wniosek - dzieci zamieszkałych poza obwodem szkoły.
Wzory oświadczeń dostępne są w systemie w zakładce pliki do pobrania.
5. Aby poprawnie złożyć wniosek (kandydaci spoza obwodu szkoły) należy wypełnić wniosek w elektronicznym systemie
https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/pabianice i dostarczyć go osobiście do placówki pierwszego wyboru. W tym celu należy:
- wypełnić w systemie informatycznym wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły;
- wydrukować wypełniony wniosek i po podpisaniu złożyć osobiście w szkole pierwszego wyboru, razem z podpisanymi dokumentami i oświadczeniami,
potwierdzającymi spełnianie kryteriów rekrutacyjnych.
6. Aby poprawnie złożyć zgłoszenie należy wypełnić zgłoszenie (kandydaci z obwodu szkoły) w elektronicznym systemie
https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/pabianice i dostarczyć je osobiście do szkoły obwodowej. W tym celu należy:
- wypełnić w systemie informatycznym zgłoszenie o przyjęcie dziecka do szkoły;
- wydrukować i podpisać oświadczenie o miejscu zamieszkania zamieszczone w systemie w zakładce pliki do pobrania;
- wydrukować wypełnione zgłoszenie i po podpisaniu złożyć osobiście w szkole obwodowej, razem z podpisanym oświadczeniem.
7. Na wniosku lub zgłoszeniu wymagane są podpisy obojga rodziców lub opiekunów prawnych, o ile jeden z rodziców nie został pozbawiony władzy rodzicielskiej lub gdy jego władza rodzicielska została ograniczona do danego zakresu spraw. Podpisy złożone na wniosku lub zgłoszeniu są potwierdzeniem zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym. Gdy jeden z rodziców nie może podpisać wniosku lub zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie wyjaśniające, dlaczego tylko jeden rodzic złożył podpis i/lub oświadczenie, że oboje rodzice zgodnie podjęli decyzję o udziale dziecka w rekrutacji oraz uzgodnili dane zawarte odpowiednio we wniosku lub zgłoszeniu.
8. Na wstępnym etapie elektroniczny system rekrutacyjny umożliwia rezygnację ze zgłoszenia lub wniosku i ponowne rozpoczęcie opisanej procedury.
W przypadku braku aktywnej opcji zmiany sposobu rekrutacji należy skontaktować się ze szkołą odpowiednio obwodową (zgłoszenie) lub pierwszego wyboru (wniosek).
9. Do wniosku lub zgłoszenia należy dołączyć oświadczenia oraz dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów. Oświadczenia są do pobrania w systemie w zakładce „pliki do pobrania”.
Postępowanie rekrutacyjne
1. Wniosek rozpatruje komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.
2. W przypadku negatywnego zweryfikowania informacji zawartych w oświadczeniu lub braku dokumentów potwierdzających kryterium komisja rekrutacyjna nie uwzględnia tego kryterium w rekrutacji.
3. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może:
- wystąpić do rodziców o przedstawienie dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, w tej sytuacji przewodniczący wyznacza termin dostarczenia dokumentów.
- zwrócić się do Prezydenta Miasta Pabianic z prośbą o potwierdzenie informacji zawartych w oświadczeniach.
W celu potwierdzenia oświadczenia Prezydent Miasta Pabianic może:
- skorzystać z informacji, do których ma dostęp z urzędu;
- wystąpić o nie do instytucji publicznych.
4. W przypadku odrzucenia wniosku ze względów formalnych (np. brak podpisu czyli brak dostarczenia podpisanego wniosku w wersji papierowej),
wniosek z listą preferencji kilku szkół odrzucany jest w całości, a odrzucenie wniosku dotyczy wszystkich wskazanych szkół.
5. Po odrzuceniu wniosku lub zgłoszenia rodzic lub opiekun prawny ma możliwość ich ponownego złożenia w terminie zgodnym z harmonogramem.
6. Na podstawie spełnianych przez kandydata kryteriów kwalifikacyjnych komisja rekrutacyjna ustala kolejność przyjęć.
Wyniki postępowania rekrutacyjnego i obowiązek potwierdzenia woli
1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego komisja rekrutacyjna danej szkoły podaje w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia.
2. Po podaniu przez szkołę listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych, odpowiednio rodzic lub opiekun prawny potwierdza wolę przyjęcia dziecka pisemnie w szkole, do której dziecko zostało zakwalifikowane. Brak potwierdzenia woli jest jednoznaczny z rezygnacją z przyjęcia do szkoły.
3. Po potwierdzeniu przez rodziców lub opiekunów prawnych woli przyjęcia dziecka zakwalifikowanego do danej szkoły, komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły.
Procedura odwoławcza
Rodzice kandydatów, którzy nie zostali przyjęci mogą:
- wnioskować do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do szkoły w terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych;
- po otrzymaniu uzasadnienia wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
Na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły przysługuje skarga do sądu administracyjnego.
Postępowanie rekrutacyjne
Lp. |
Rodzaj czynności |
Termin w postępowaniu rekrutacyjnym |
Termin w postępowaniu uzupełniającym |
1. |
Złożenie zgłoszenia*/ wniosku** o przyjęcie do szkoły podstawowej wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym |
od 03 do 28 lutego 2025 r. |
od 02 czerwca do 14 sierpnia 2025 r. |
2. |
Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły podstawowej i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym |
od 03 marca do 10 marca 2025 r. |
od 18 sierpnia do 20 sierpnia 2025 r. |
3. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych |
18 marca 2025 r. |
22 sierpnia 2025 r. |
4. |
Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia w postaci pisemnego oświadczenia |
do 24 marca 2025 r. |
do 26 sierpnia 2025 r. |
5. |
Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych |
28 marca 2025 r. |
29 sierpnia 2025 r. |
Uwaga!
*zgłoszenie składają Rodzice/Opiekunowie prawni dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły.
**wniosek składają Rodzice/Opiekunowie prawni kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły.
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2
im. Jana Pawła II w Pabianicach
mgr Anna Bednarek-Kuropatwa