Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XLVIII/619/17
Rady Miejskiej w Pabianicach
z dnia 27 listopada 2017 r.
Aktualizacja na dzień 30 sierpnia 2024 r.
na podstawie Uchwały nr 98 RP SP nr 2
w Pabianicach
Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach
Rozdział 1.
Informacje ogólne o szkole
§ 1.
- Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach.
- Siedziba szkoły mieści się w Pabianicach przy ul. Tkackiej 15.
- Organem prowadzącym jest Miasto Pabianice.
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
- Szkoła działa w granicach obwodu ustalonego dla szkół podstawowych prowadzonych prze Miasto Pabianice
- W szkole prowadzone są oddziały ogólnodostępne oraz istnieje możliwość utworzenia oddziałów przygotowawczych dla dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, które przebywają w Polsce w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego państwa.
- Oddziały przygotowawcze, o których mowa w ust. 6., mogą być zorganizowane zgodnie z odrębnymi przepisami prawa, za zgodą i w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Nauka w szkole odbywa się na jedną zmianę. W przypadku zagrożenia epidemicznego lub innych zagrożeń zdrowia uczniów i pracowników, dyrektor szkoły ma prawo dostosowania okresowego organizacji pracy szkoły do wytycznych GIS, w tym wprowadzenia organizacji pracy szkoły uwzględniającej zmianowość.
Rozdział 2.
Cele i zadania szkoły
§ 2.
- Nadrzędnym celem działań szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia, a w szczególności:
- wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
- ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
- wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
- wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
- kształtowanie postawy otwartości wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;
- zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
- ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
- Zadaniem szkoły jest w szczególności:
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole oraz zapewnienie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę;
- zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;
- kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotów objętych ramowym planem nauczania;
- rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i wykorzystanie wyników diagnoz w procesie uczenia i nauczania;
- kształcenie kompetencji językowych;
- kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach obcych;
- wprowadzenie uczniów w świat literatury, rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie poszukiwania, porządkowania, krytycznej analizy oraz wykorzystania informacji z różnych źródeł;
- przygotowanie ucznia do pracy w zespole i społecznej aktywności;
- przygotowanie ucznia do kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin, ze świadomym wykorzystywaniem narzędzi wywodzących się z informatyki;
- kształcenie postaw prozdrowotnych uczniów;
- zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości;
- przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu poprzez organizację zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
- wykonywanie zadań wychowawczych i profilaktycznych, ukierunkowanie ucznia na podejmowanie odpowiednich wyborów i decyzji;
- Zapewnienie uczniom opieki podczas zajęć na terenie szkoły i poza terenem szkoły w czasie wycieczek organizowanych przez opiekuna zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 3.
Sposoby realizacji zadań szkoły
§ 3.
- Praca dydaktyczno-wychowawcza w szkole prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową kształcenia ogólnego dla poszczególnych etapów edukacyjnych zgodnie z przyjętymi programami nauczania.
- Cele i zadania szkoły realizują nauczyciele z uczniami na zajęciach lekcyjnych, podczas uroczystości szkolnych, na zajęciach pozalekcyjnych oraz w działalności pozaszkolnej.
- Szkoła systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów, monitoruje realizację zadań wykonywanych przez nauczycieli oraz opracowuje wnioski do realizacji celów i zadań szkoły.
- Programy nauczania obowiązujące w szkole obejmują treści nauczania, ustalone dla danych zajęć edukacyjnych w podstawie programowej, ułożone chronologicznie, ze wskazaniem celów kształcenia i wychowania zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Zasady dopuszczenia do użytku programów nauczania dla zajęć edukacyjnych określa odrębna procedura szkolna.
- W szkole uczniowie korzystają z podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych zakupionych z dotacji celowej. Zakupione podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe wypożyczane są uczniom nieodpłatnie na czas ich użytkowania zgodnie z obowiązującą w szkole procedurą.
- Proces wychowawczo-opiekuńczy prowadzony jest w szkole zgodnie z programem wychowawczo-profilaktycznym.
- Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, poprzez:
- realizację przez nauczycieli powierzonych zadań;
- pełnienie dyżurów nauczycieli – zgodnie z obowiązującym regulaminem;
- dostosowanie pomieszczeń szkoły i wyposażenia do obowiązujących przepisów;
- sprawowanie przez nauczycieli opieki nad uczniami podczas wycieczek poza terenem szkoły zgodnie z obowiązującym regulaminem wycieczek szkolnych;
- w przypadku nauki zdalnej, nauczyciele dostosowują program nauczania do możliwości jego realizacji przy stosowaniu technologii informatycznych.
- w przypadku zagrożenia epidemicznego szkoła wdraża procedury bezpieczeństwa zmniejszające ryzyko zakażenia się chorobami zakaźnymi.
- Szkoła organizuje zajęcia zgodnie z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa i higieny, zwracając uwagę na stan sprzętu i środków dydaktycznych, oświetlenia, warunki higieniczno-sanitarne w miejscu prowadzenia zajęć, temperaturę i warunki atmosferyczne, a w przypadku funkcjonowania szkoły w okresie zagrożenia epidemicznego, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
- Zasady sprawowania opieki w stanie zagrożenia epidemicznego określają odrębne przepisy.
Rozdział 4.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
§ 4.
- W szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
- Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach dobrowolny.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole realizowana jest przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem oraz w ramach zintegrowanych działań nauczycieli.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna świadczona jest również w formach zorganizowanych w ramach godzin przeznaczonych na te zajęcia i ujętych w arkuszu organizacji szkoły zgodnie z potrzebami uczniów.
- Szkoła wspiera ucznia zdolnego w odkrywaniu jego predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień.
- Uczeń zdolny ma możliwość rozwijania zainteresowań podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz uzyskania od nauczyciela pomocy w przygotowaniu się do konkursów i olimpiad.
- Formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej są zgodne z obowiązującymi przepisami, a szczegółowe zasady udzielania pomocy znajdują się w procedurach szkolnych.
- W przypadku czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest realizowana w formach dostosowanych do możliwości jej sprawowania w formie zdalnej lub na wniosek rodziców może być prowadzona w szkole.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy:
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom;
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
- określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- wspieranie nauczycieli i wychowawców w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów.
Rozdział 5.
Organizacja nauczania, wychowania i opieki uczniom niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym
§ 5.
- W szkole kształceniem specjalnym obejmuje się uczniów posiadających orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. Nauczanie prowadzone jest w oddziałach ogólnodostępnych.
- Szkoła w miarę możliwości zapewnia uczniom z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- odpowiednie warunki do nauki;
- realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia;
- zajęcia specjalistyczne o charakterze terapeutycznym, stosownie do zaleceń zawartych w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych i możliwości organizacyjnych szkoły;
- zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne stosownie do potrzeb.
- W szkole powołuje się Zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym, lub zagrożeniu niedostosowaniem społecznym.
- W skład zespołu wchodzą: wychowawca oddziału jako przewodniczący zespołu, pedagog szkolny oraz nauczyciele specjaliści, zatrudnieni w szkole.
- Zebrania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, organizuje je wychowawca oddziału.
- Zespół na podstawie orzeczenia opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny IPET na okres wskazany w orzeczeniu.
- Szczegółowe informacje dotyczące IPET określone są w szkolnych procedurach zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- Rada Pedagogiczna wskazuje sposób dostosowania warunków przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty do rodzaju niepełnosprawności lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zgodnie z informacją podaną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
- Nauka w szkole odbywa się na jedną zmianę. W przypadku zagrożenia epidemicznego lub innych zagrożeń zdrowia uczniów i pracowników, Dyrektor szkoły ma prawo dostosowania okresowego organizacji pracy szkoły do wytycznych GIS, w tym wprowadzenia organizacji pracy szkoły uwzględniającej zmianowość.
- Szkoła organizuje zajęcia zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, a w przypadku zawieszenia zajęć z powodów epidemicznych z uwzględnieniem możliwości ich realizacji w formie zdalnej.
Rozdział 6.
Organy szkoły oraz ich kompetencje
§ 6.
- Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców;
- samorząd uczniowski.
- Kompetencje dyrektora szkoły określa art. 68 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
- W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze zgodnie z art. 65 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.
- Kompetencje rady pedagogicznej określa art. 70 i art. 72 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.
- Zasady działania w szkole samorządu uczniowskiego określa art.85 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.
- Działalność rady rodziców w szkole określa art. 83 i art. 84 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.
- Zasady współpracy organów szkoły:
- wszystkie organy szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ szkoły w granicach swoich kompetencji;
- każdy organ może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego;
- organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji;
- uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących, oprócz uchwał personalnych, podaje się do ogólnej wiadomości i są one dostępne w sekretariacie szkoły;
- rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi szkoły w formie pisemnej poprzez swoją reprezentację, tj. radę rodziców;
- uczniowie przedstawiają swoje wnioski i opinie radzie pedagogicznej w formie pisemnej za pośrednictwem opiekuna samorządu;
- wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków;
- rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach dotyczących wychowania, opieki i kształcenia dzieci.
- Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły odbywa się w następujący sposób:
- w przypadku sporu pomiędzy radą pedagogiczną, a radą rodziców prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora szkoły;
- przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
- dyrektor szkoły podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – stron sporu;
- o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze;
- w przypadku sporu między organami szkoły, w których stroną jest dyrektor, powoływany jest zespół mediacyjny;
- w skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym że dyrektor szkoły wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
- zespół mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożliwości rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania;
- strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne;
- każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.
- W sytuacji ograniczenia funkcjonowania szkoły z powodu zagrożenia epidemicznego korespondencja pomiędzy organami prowadzona jest drogą elektroniczną bądź w formie wideokonferencji.
Rozdział 7.
Organizacja kształcenia, wychowania i opieki
§ 7.
- Organizacja pracy szkoły:
- szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora w terminie określonym przepisami;
- organizację zajęć edukacyjnych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły we współpracy z komisją ds. układania planu, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy;
- terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy.
- Zasady tworzenia oddziałów w szkole:
- podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział;
- liczba uczniów w oddziale klas I-III wynosi nie więcej niż 25 osób;
- podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie lekcyjnym;
- oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych;
- podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów;
- w przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w pkt. 5), można dokonać za zgodą organu prowadzącego szkołę;
- zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
- Sposób organizacji zajęć:
- godzina lekcyjna trwa 45 minut; dyrektor szkoły ma prawo zmienić czas trwania godziny lekcyjnej w szczególnych przypadkach, np. z powodu awarii;
- czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć;
- przerwy międzylekcyjne są 10 minutowe oraz dwie dłuższe, przeznaczone na spożycie obiadu w stołówce szkolnej;
- dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego ustala w danym roku szkolnym dodatkowe 8 dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- dniami wolnymi są dni, w których przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty oraz dodatkowe dni wynikające z organizacji pracy szkoły;
- w czasie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, ustalonych przez dyrektora szkoły, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych i poinformowania rodziców o możliwości udziału uczniów w tych zajęciach;
- dyrektor szkoły w terminie do 30 września informuje rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- niektóre zajęcia mogą być prowadzone w formie wycieczek i wyjazdów, np. „zielone szkoły” oraz innych form przygotowanych przez wychowawcę lub innego nauczyciela;
- w szkole organizuje się nauczanie religii/etyki na życzenie rodziców ucznia;
- w przypadkach, gdy uczeń nie uczestniczy w zajęciach religii, etyki, szkoła zapewnia mu opiekę wychowawczą.
- Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z następujących pomieszczeń:
- sal do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- biblioteki;
- świetlicy;
- gabinetu profilaktyki zdrowotnej;
- zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych;
- szatni.
- Każde pomieszczenie posiada odrębny regulamin.
Rozdział 8.
Biblioteka szkolna
§ 8.
- Organizacja biblioteki uwzględnia w szczególności zadania w zakresie:
- gromadzenia i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;
- tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów, w tym, w zakresie podtrzymywania tożsamości narodowej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
- przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej metodą skontrum z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz. U. z 2008 r. nr 205, poz. 1283).
- Udostępnianie zbiorów i zasady korzystania z zasobów bibliotecznych określa szczegółowo regulamin biblioteki, który obowiązuje wszystkich użytkowników biblioteki.
- Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują prowadzenie pracy pedagogicznej
w zakresie:
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowania ich kultury czytelniczej oraz wyrabiania i pogłębiania nawyku czytania i uczenia się;
- przysposabiania uczniów do samokształcenia oraz korzystania z innych bibliotek;
- organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną, przygotowując uczniów do świadomego odbioru dóbr kultury poprzez selekcję informacji medialnych i internetowych, korzystanie z wydawnictw informacji pośredniej i bezpośredniej;
- pomagania nauczycielom w realizacji ich zadań dydaktyczno-wychowawczych, związanych z książką i innymi źródłami informacji;
- realizowania innych zadań wynikających z potrzeb szkoły i zleconych przez dyrektora;
- analizowania dwa razy w roku stanu czytelnictwa w szkole.
- Nauczyciel bibliotekarz współpracuje z:
- uczniami, których prawa i obowiązki określa regulamin biblioteki;
- radą pedagogiczną;
- nauczycielami i wychowawcami, którzy:
- współpracują z biblioteką szkolną w zakresie rozbudzania i rozwijania potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów,
- w oparciu o podstawę programową współpracują z nauczycielem bibliotekarzem w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania oraz wykorzystywania informacji,
- znają zbiory biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu, zgłaszają propozycje dotyczące gromadzenia zbiorów, udzielają pomocy w selekcji zbiorów,
- współdziałają w tworzeniu warsztatu informacyjnego,
- przekazują do biblioteki opracowane własne publikacje,
- współdziałają w zakresie egzekwowania postanowień regulaminu biblioteki,
- współpracują w zakresie wyposażenia uczniów w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe.
- rodzicami;
- innymi bibliotekami i instytucjami kultury zwłaszcza w zakresie wymiany doświadczeń, wypożyczeń między bibliotecznych, organizacji zajęć pozalekcyjnych, promowania czytelnictwa, przekazywania darów, sporządzania zestawień bibliograficznych.
Rozdział 9.
Świetlica i stołówka szkolna
§ 9.
- Organizacja pracy świetlicy szkolnej:
- szkoła zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na:
- czas pracy rodziców – na wniosek rodziców,
- inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki zgodnie z regulaminem świetlicy szkolnej.
- ilość dzieci na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela wynosi nie więcej niż 25;
- szczegółowe zasady funkcjonowania świetlicy określa regulamin świetlicy szkolnej.
- Organizacja pracy stołówki szkolnej:
- w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła organizuje stołówkę;
- korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne;
- warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły;
- w porozumieniu z organem prowadzącym, uczniom mającym trudne warunki materialne zapewnia się możliwość korzystania z obiadów finansowanych przez MCPS.
Rozdział 10.
Zadania i obowiązki nauczycieli
§ 10.
- Do zadań nauczycieli należy:
- prowadzenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
- dbanie o bezpieczeństwo uczniów powierzonych ich opiece;
- umiejętne organizowanie procesu nauczania, służącego wszechstronnemu rozwojowi psychofizycznemu uczniów, a w szczególności rozwijaniu ich zainteresowań oraz zdolności intelektualnych w danej dziedzinie.
- W celu realizacji wymienionych zadań nauczyciel zobowiązany jest do:
- znajomości i przestrzegania niniejszego statutu oraz obowiązujących procedur i regulaminów;
- prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji:
- wpisywania tematów do dziennika lekcyjnego,
- sprawdzania listy obecności uczniów,
- systematycznego wystawiania ocen bieżących, śródrocznych i rocznych,
- informowania rodziców o postępach dziecka w nauce i uzyskanych ocenach,
- dokonywania wpisów do arkuszy ocen,
- pisemnego opracowania na dany rok szkolny planów pracy dydaktycznej i wychowawczej w oparciu o obowiązujące podstawy programowe i przedstawienia ich dyrektorowi szkoły,
- sporządzania sprawozdań i innych dokumentów wynikających z przydzielonych zadań,
- opracowania planu rozwoju zawodowego, dokumentowania przebiegu stażu, sporządzenia sprawozdania z realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego.
- bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów i rzetelności w przypadku dokonywania opisu ich umiejętności;
- udzielania pomocy w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych;
- wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;
- doskonalenia swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej;
- dbałości o pomoce naukowe i sprzęt szkolny.
- Obowiązkiem nauczyciela jest:
- rzetelne i systematyczne przygotowanie się do zajęć lekcyjnych, zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki;
- indywidualizowanie pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
- dostosowywanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania, albo opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i prospołecznych oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły, rodziny, środowiska i kraju;
- upowszechnianie samorządności jako metody wychowawczej;
- ochrona ucznia przed skutkami demoralizacji i uzależnienia, poprzez realizację zadań zawartych w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły;
- zachowanie bezstronności w ocenie uczniów, systematyczna ocena wiadomości i umiejętności ucznia;
- egzekwowanie od ucznia dbałości o estetykę podręczników, zeszytów i innych przyborów szkolnych używanych przez ucznia;
- opieka wychowawcza w czasie wycieczek szkolnych;
- pełnienie obowiązków podczas dyżurów w szkole wg harmonogramu dyżurów.
- Nauczyciel ma prawo do:
- decydowania o wyborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu;
- jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół, do decydowania o treści programowej koła lub zespołu;
- decydowania o ocenie bieżącej, śródrocznej i rocznej postępów swoich uczniów zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
- zgłaszania opinii dotyczącej oceny zachowania uczniów;
- wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla uczniów;
- czynnego uczestnictwa w opiniowaniu spraw istotnych dla życia szkoły.
Rozdział 11.
Zakres zadań zespołów nauczycieli
§ 11.
- W szkole mogą funkcjonować zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora.
- Na początku roku szkolnego przewodniczący zespołu opracowuje plan pracy danego zespołu i przedstawia go dyrektorowi szkoły.
- W szkole działają zespoły przedmiotowe, których cele i zadnia obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych oraz ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie;
- doskonalenie umiejętności nauczycieli poprzez wymianę doświadczeń;
- poszerzanie i aktualizowanie wiedzy w zakresie nauczanego przedmiotu poprzez organizowanie narad, dyskusji itp.;
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz testów badających ich wiedzę i umiejętności;
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia;
- opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania.
Rozdział 12.
Zakres zadań wychowawcy klasy
§ 12.
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się oddziałem przez cały okres nauczania, tj. w kl. I-III i w klasach IV-VIII.
- W ramach swoich zadań wychowawca powinien:
- otoczyć indywidualną opieką każdego ucznia w miarę możliwości i potrzeb;
- ustalić z rodzicami i uczniami formę i treść zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
- planować i współorganizować z wychowankami oraz ich rodzicami różne formy życia zespołowego, takie jak wycieczki, spotkania klasowe, zabawy itp.;
- współdziałać z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniać i koordynować z nimi działania wobec uczniów, szczególnie tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi niepowodzeniami szkolnymi);
- utrzymywać kontakt z rodzicami uczniów w celu lepszego poznania potrzeb emocjonalnych ich dzieci, a w uzasadnionych wypadkach wychowawca może na prośbę rodziców pomóc w działaniach wychowawczych;
- starać się zbliżyć rodziców do życia klasy i szkoły poprzez zwołanie co najmniej trzech ogólnych zebrań w ciągu roku oraz konsultacji z rodzicami;
- współpracować z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów (organizację i formy tej pomocy określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej);
- współdziałać w organizowaniu poradnictwa zawodowego poprzez udzielanie uczniom informacji o możliwościach dalszego kształcenia, zgodnie z rozpoznanymi uzdolnieniami i potrzebami uczniów;
- kształtować właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji
i poszanowaniu godności osobistej;
- wyrabiać u uczniów poczucie współodpowiedzialności za ład, porządek, estetykę, czystość na terenie klasy i szkoły;
- prowadzić dokumentację swojej klasy;
- przekazywać rodzicom co miesiąc informację o postępach i zachowaniu ucznia,
- w formie karty ocen.
- Nauczyciele klas I – III i wychowawcy świetlicy szkolnej mają prawo, w zależności od potrzeb, stosowania przyjętego odrębnego systemu oceniania zachowania, z którym zapoznają uczniów i ich rodziców.
Rozdział 13.
System doradztwa zawodowego w szkole
klasy I-VI – orientacja zawodowa
klasy VII-VIII – doradztwo zawodowe
Wewnątrzszkolny system orientacji i doradztwa zawodowego
§ 13.
- Cele ogólne doradztwa zawodowego
- doradztwo zawodowe prowadzone w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach polega na realizacji w szkole, działań w celu wspierania uczniów w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz przygotowania do wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, które prowadzą do podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych przez uczniów.
- doradztwo zawodowe w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach jest realizowane w poniższych formach:
- orientacji zawodowej w klasach I-VI szkoły podstawowej;
- doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII szkoły podstawowej;
- orientację zawodową w klasach I-VI szkoły podstawowej stanowi ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I-VI szkoły podstawowej pozytywnych i proaktywnych postaw wobec pracy i edukacji, poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów. Orientacja zawodowa jest realizowana na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, czyli na lekcjach przedmiotowych, godzinach wychowawczych oraz
w ramach zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wskazanych w planie organizacyjnym szkoły.
- doradztwo zawodowe stanowią uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych oraz zawodowych. Mają one na celu ułatwienie uczniom dokonanie wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, uwzględniając ich zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje zawodowe, a także wiedzę na temat systemu edukacji i rynku pracy.
- doradztwo zawodowe realizowane jest:
- w klasach VII-VIII w formie zajęć doradztwa zawodowego w wymiarze 10 godzin dydaktycznych w ciągu roku szkolnego;
- w ramach zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- na zajęciach przedmiotowych;
- na lekcjach z wychowawcą.
- powyższe formy realizacji doradztwa zawodowego stanowią podstawę do opracowania spójnego programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego na dany rok szkolny.
- Cele szczegółowe doradztwa zawodowego
- orientacja zawodowa prowadzona w klasach I-VI szkoły podstawowej ma na celu:
- wyjaśnienie znaczenia pracy w życiu człowieka;
- zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów, które człowiek może wykonywać;
- uruchomienie kreatywności uczniów na temat swojej przyszłości;
- zapoznanie uczniów ze znaczeniem własnych zainteresowań i predyspozycji w wyborze właściwego zawodu;
- poszukiwanie przez uczniów odpowiedzi na pytanie: jakie są moje możliwości, uzdolnienia, umiejętności, cechy osobowości, stan zdrowia;
- rozwijanie umiejętności oceny swoich możliwości;
- doradztwo zawodowe w klasach VII-VIII ma na celu:
- odkrywanie i rozwijanie świadomości zawodowej uczniów, planowanie drogi edukacyjno-zawodowej na każdym etapie edukacji;
- motywowanie uczniów do podejmowania dyskusji i refleksji nad wyborem przyszłej szkoły i zawodu;
- rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania;
- wdrażanie uczniów do samopoznania;
- wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów;
- kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron;
- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie;
- wyrabianie szacunku dla samego siebie;
- poznanie możliwych form zatrudnienia;
- poznanie lokalnego rynku pracy;
- poznanie możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego;
- poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkół ponadpodstawowych;
- poznawanie różnych zawodów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- Organizacja doradztwa zawodowego w szkole
- za organizację zadań z zakresu doradztwa zawodowego odpowiada dyrektor szkoły;
- w szkole zatrudnia się doradcę zawodowego. Do zadań doradcy zawodowego należy:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
- prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej;
- opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami, psychologami lub pedagogami, programu rocznego doradztwa zawodowego oraz koordynacja jego realizacji;
- wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w tym programie;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wpieranie rodziców w działaniach doradczych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z własnym dzieckiem;
- planowanie i prowadzenie w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli form szkoleniowych dla rady pedagogicznej lub zespołów przedmiotowych;
- prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w planowaniu kariery zawodowej;
- systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji;
- wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (Internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym;
- współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia zawodowego, izby rzemieślnicze i małej przedsiębiorczości, organizacje zrzeszające pracodawców itp.;
- stworzenie Szkolnego Punktu Informacji Zawodowej w bibliotece szkolnej – gromadzenie i aktualizowanie informacji dotyczących wyborów zawodowo-edukacyjnych (broszury dla uczniów, rodziców, nauczycieli, scenariusze zajęć, poradniki, foldery informacyjne, prezentacje multimedialne, filmy, pomoce dydaktyczne);
- prowadzenie ewaluacji podejmowanych działań oraz efektywności i funkcjonalności systemu doradztwa zawodowego w szkole;
- w ramach doradztwa zawodowego mogą być prowadzone następujące działania:
- indywidualne spotkania doradcze z uczniami i ich rodzicami;
- podejmowanie tematyki związanej z planowaniem ścieżki edukacyjno-zawodowej podczas godzin wychowawczych;
- spotkania z rodzicami służące przygotowaniu ich do wspierania dzieci w projektowaniu przyszłej kariery zawodowej;
- wizyty w różnych instytucjach i przedsiębiorstwach;
- udział uczniów w dniach otwartych, targach szkół, dniach kariery;
- organizacja projektów edukacyjnych, konkursów szkolnych, dni talentów i innych wydarzeń szkolnych nastawionych na poznawanie i prezentowanie uczniowskich uzdolnień i zainteresowań;
- uczestnictwo uczniów w olimpiadach i konkursach międzyszkolnych;
- współpraca ze szkołami wyższego szczebla, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz rozwoju uczniów;
- rozwijanie szkolnych zasobów informacji i wiedzy o świecie zawodów i sposobach odkrywania własnych predyspozycji i zainteresowań;
- udzielanie wsparcia w podejmowaniu tematyki związanej z doradztwem nauczycielom pracującym w szkole;
- badanie losów absolwentów szkoły;
- działania z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego realizowane są przez:
- wychowawców;
- nauczycieli przedmiotu;
- pedagoga szkolnego;
- psychologa szkolnego;
- bibliotekarza;
- szkolnego lidera doradztwa zawodowego;
- pracowników instytucji wspierających doradczą działalność szkoły (np. poradni psychologiczno-pedagogicznej, powiatowego urzędu pracy, mobilnego centrum informacji zawodowej);
- rodziców lub osoby zaproszone prezentujące praktyczne aspekty dokonywania wyborów zawodowo-edukacyjnych
- Podmioty współpracujące ze szkołą
- podmiotami współpracującymi ze szkołą przy realizacji WSDZ są:
- pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
- pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy;
- pracownicy Centrum Kształcenia Zawodowego
- pracownicy Młodzieżowego Centrum Kariery OHP;
- organizatorzy targów szkół ponadpodstawowych, targów pracy i edukacji;
- przedstawiciele szkół ponadpodstawowych i uczelni wyższych;
- rodzice;
- inne osoby wspierające organizację szkolnego doradztwa zawodowego
(np. pracownicy zakładów pracy, przedstawiciele zawodów, pracownicy organizacji pozarządowych itd.) absolwenci szkoły;
- Szkolne zasoby z zakresu doradztwa zawodowego
- szkoła gromadzi i sukcesywnie poszerza własne zasoby służące realizacji doradztwa zawodowego, są to, min.:
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego;
- opracowywany co roku i zatwierdzany przez dyrektora program realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego na dany rok szkolny;
- szkolny doradca zawodowy;
- narzędzia diagnostyczne do rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów;
- materiały z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego gromadzone w bibliotece: filmy, scenariusze, plakaty, broszury, publikacje;
- materiały gromadzone w związku z organizacją wydarzeń, takich jak dni kariery, projekty edukacyjne, spotkania z przedstawicielami świata zawodów itp.
- zasoby internetowe, w tym zasoby ORE;
- informacje o losach absolwentów;
- programy komputerowe;
- informacje i dane dostępne w zakładce strony internetowej szkoły.
Rozdział 14.
Organizacja wolontariatu w szkole
§ 14.
- W szkole funkcjonuje Szkolny Klub Wolontariatu.
- Szkolny Klub Wolontariatu ma za zadanie organizować i świadczyć pomoc najbardziej potrzebującym, reagować czynnie na potrzeby środowiska, inicjować działania w środowisku szkolnym i lokalnym, wspomagać różnego typu inicjatywy charytatywne i kulturalne.
- Członkiem klub może być każdy uczeń, który ukończył 13 lat i przedłożył pisemną zgodę rodzica na działalność w klubie. Do klubu mogą być wpisani, za zgodą rodziców, uczniowie przed ukończeniem 13 roku życia, którzy mogą prowadzić działania pomocowe poza szkołą tylko pod nadzorem nauczyciela – koordynatora.
- Cele działania Szkolnego Klubu Wolontariatu:
- zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu;
- angażowanie uczniów w świadomą, dobrowolną i nieodpłatną pomoc innym;
- promowanie wśród dzieci i młodzieży postaw: wrażliwości na potrzeby innych, empatii, życzliwości, otwartości i bezinteresowności w podejmowanych działaniach;
- organizowanie aktywnego działania w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, kulturalnej na terenie szkoły i w środowisku rodzinnym oraz lokalnym;
- pośredniczenie we włączaniu dzieci i młodzieży do działań o charakterze wolontarystycznym w działania pozaszkolne, promowanie i komunikowanie
o akcjach prowadzonych w środowisku lokalnym, akcjach ogólnopolskich i podejmowanych przez inne organizacje;
- wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.
- Klubem Wolontariatu opiekuje się nauczyciel – koordynator, który zgłosił akces do opieki nad tym klubem i uzyskał akceptację dyrektora szkoły.
- opiekun Klubu ma prawo angażować do koordynowania lub sprawowania opieki w czasie zaplanowanych akcji pozostałych chętnych pracowników pedagogicznych lub deklarujących pomoc rodziców.
- Formy działalności Klubu:
- działania na rzecz środowiska szkolnego;
- działania na rzecz środowiska lokalnego;
- udział w akcjach ogólnopolskich za zgodą dyrektora szkoły;
Rozdział 15.
Prawa i obowiązki uczniów
§ 15.
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, wychowania i opieki;
- zapoznania z prawami ucznia zawartymi w statucie szkoły, programem wychowawczo-profilaktycznym, obowiązującymi procedurami i regulaminami szkolnymi;
- znajomości programów nauczania i wymagań edukacyjnych podlegających ocenianiu;
- bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych;
- obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- uczestnictwa w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych;
- pomocy w przygotowaniu do konkursów, olimpiad i zawodów sportowych;
- opieki w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- informacji na temat życia szkolnego, w tym zajęć pozalekcyjnych, imprez szkolnych;
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową;
- redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
- otrzymywania wsparcia w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosownej do jego potrzeb;
- otrzymywania informacji nt. dalszego kształcenia zawodowego;
- otrzymywania informacji o podejmowanych w jego sprawach decyzjach;
- wypowiadania się zgodnie z własnym światopoglądem, jeśli nie narusza tym dobra innych;
- równego traktowania niezależnie od wyznawanej religii i światopoglądu;
- ochrony i poszanowania godności i nietykalności osobistej;
- pomocy w przypadku trudności w nauce oraz pomocy materialnej w miarę posiadanych przez szkołę środków;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru bibliotecznego – zgodnie z odrębnymi regulaminami;
- korzystania z opieki zdrowotnej świadczonej przez szkolną służbę zdrowia;
- korzystania z posiłków w stołówce szkolnej;
- składania skarg, wniosków do dyrektora szkoły za pośrednictwem samorządu uczniowskiego.
- Uczeń ma obowiązek:
- przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły i w wewnętrznych regulaminach oraz procedurach;
- podporządkować się zarządzeniom i zaleceniom dyrektora, wicedyrektora oraz poleceniom wychowawcy i nauczycieli;
- dbać o dobre imię i honor szkoły oraz być jej godnym reprezentantem na zewnątrz;
- przestrzegać zasad kultury współżycia społecznego w szkole i poza szkołą;
- punktualnie przychodzić na zajęcia lekcyjne;
- aktywnie i systematycznie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych;
- przygotowywać się do każdej lekcji, uzupełniać swoją wiedzę i umiejętności w przypadku nieobecności w szkole; w klasach I-III odrabiać pisemne prace domowe usprawniające motorykę małą;
- doręczać w formie pisemnej usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach edukacyjnych w terminie do 7 dni po absencji; po tym terminie nieobecności uznawane są przez wychowawcę za nieusprawiedliwione; usprawiedliwienie powinno zawierać datę nieobecności ucznia w szkole oraz czytelny podpis rodzica; niespełnienie tych warunków skutkuje nieuznaniem usprawiedliwienia nieobecności przez wychowawcę;
- w czasie planowanych zajęć edukacyjnych przebywać na terenie szkoły; zwolnienie
z zajęć może nastąpić wyłącznie na pisemną prośbę rodzica; uczeń zwolniony z zajęć może opuścić szkołę pod opieką rodziców lub uprawnionych przez nich osób;
- rzetelnie przekazywać rodzicom wszelkie informacje i polecenia nauczycieli, wychowawców;
- szanować mienie szkoły i dbać o jej estetyczny wygląd; w przypadku dewastacji lub kradzieży mienia szkolnego lub innej własności, rodzice ucznia ponoszą odpowiedzialność materialną;
- solidnie wypełniać obowiązki dyżurnego klasowego oraz obowiązki nałożone przez samorząd szkolny;
- dbać o ład i porządek w szkole, w szczególności o czystość we wszystkich pomieszczeniach szkolnych;
- dbać o czystość i estetyczny wygląd otoczenia szkoły;
- przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, brania narkotyków, dopalaczy w szkole i poza nią;
- zmieniać obuwie wyjściowe na obuwie z jasną podeszwą, zostawiać odzież
wierzchnią w szatni;
- przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru;
- zakładać odświętny strój na uroczystości szkolne;
- uczeń ma obowiązek przestrzegania warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, które obowiązują na terenie całej szkoły i przez cały okres pobytu ucznia w szkole za wyjątkiem sytuacji szczególnych, kiedy korzysta z telefonu w sekretariacie szkoły (za zgodą nauczyciela lub pracownika administracji szkoły); naruszenie przez ucznia zasad używania ww. urządzeń skutkuje zdeponowaniem ich w sekretariacie szkoły – urządzenie odebrać mogą rodzice; szczegółowe zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych znajdują się w procedurach szkolnych;
- zachować w sprawach spornych następujący tryb postępowania: zgłosić zastrzeżenia do wychowawcy klasy, który rozstrzyga sporne kwestie, a w razie trudności sprawę kieruje do dyrektora lub wicedyrektora; dyrektor lub wicedyrektor w porozumieniu z pedagogiem i wychowawcą klasy, po zapoznaniu się ze stanowiskiem ucznia i jego rodziców, podejmują decyzję rozstrzygającą kwestię sporną.
Rozdział 16.
Nagrody, kary oraz tryb odwoływania się od nich
§ 16.
- Uczeń może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
- wzorowe wypełnianie obowiązków;
- szczególne osiągnięcia w nauce;
- zaangażowanie w różnorodną działalność na rzecz szkoły;
- osiągnięcia związane z działalnością pozalekcyjną szkoły;
- za postawę i czyny szczególnie godne naśladowania;
- osiągnięcia sportowe;
- inne wybitne osiągnięcia.
- Ustala się następujące rodzaje nagród i wyróżnień dla uczniów:
- pochwała wychowawcy wobec klasy – decyzja wychowawcy;
- pochwała dyrektora wobec klasy – decyzja dyrektora na wniosek wychowawcy;
- pochwała dyrektora udzielona wobec wszystkich uczniów – decyzja rady pedagogicznej;
- umieszczenie na szkolnej stronie internetowej informacji dotyczących osiągnięć ucznia;
- wpis do kroniki szkolnej;
- świadectwo z wyróżnieniem według obowiązujących przepisów;
- nagrody książkowe;
- dyplom uznania;
- Nagroda Rady Rodziców dla najlepszego absolwenta;
- Nagroda Prezydenta Miasta Pabianic;
- Stypendium Rady Miejskiej w Pabianicach.
- Odwołania od przyznanej nagrody:
- odwołanie od przyznanej nagrody przysługuje uczniowi, rodzicom oraz osobie nagrodzonej;
- odwołanie od nagrody wnosi się w formie pisemnej do osoby, która przyznała nagrodę (wychowawca, dyrektor szkoły) w terminie 3 dni od ogłoszenia informacji o przyznanej nagrodzie;
- odwołanie rozpatruje komisja w składzie: wychowawca, pedagog szkolny, przedstawiciel samorządu uczniowskiego, w terminie 3 dni od dnia wniesienia odwołania;
- decyzja komisji jest ostateczna.
- Kary:
- za nieprzestrzeganie przez ucznia ustalonego porządku w szkole, regulaminów
i procedur szkolnych oraz oraz statutu szkoły, uczeń może zostać ukarany;
- zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia; kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia;
- określa się następujące rodzaje kar:
- upomnienie wychowawcy wobec klasy – decyzja wychowawcy,
- nagana udzielona przez wychowawcę klasy i adnotacja w dzienniku lekcyjnym,
- pozbawienie pełnionych w klasie funkcji – decyzja wychowawcy,
- upomnienie lub nagana dyrektora szkoły wobec klasy – decyzja dyrektora na wniosek wychowawcy,
- pozbawienie na czas określony, prawa do udziału w organizowanych przez klasę lub szkołę imprezach, wycieczkach – decyzja dyrektora na wniosek wychowawcy,
- upomnienie lub nagana dyrektora szkoły udzielona wobec wszystkich uczniów, z wpisem do odpowiedniej dokumentacji szkolnej – decyzja rady pedagogicznej,
- pozbawienie pełnionych na forum szkoły funkcji – decyzja dyrektora,
- odebranie prawa reprezentowania szkoły na zewnątrz – decyzja rady pedagogicznej,
- przeniesienie ucznia, za zgodą dyrektora szkoły do równoległej klasy
– na wniosek wychowawcy, pedagoga szkolnego, zespołu nauczycieli,
- przeniesienie do innej szkoły na terenie miasta – decyzja Łódzkiego Kuratora Oświaty na wniosek dyrektora szkoły w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy uczeń:
- notorycznie łamie przepisy zawarte w statucie szkoły, a stosowane środki
zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów,
- dopuszcza się drastycznych czynów łamiących prawo, np. kradzieży, wymuszenia, zastraszenia,
- zachowuje się w sposób demoralizujący, agresywny, zagrażający zdrowiu bądź życiu innych;
- wykonanie kary może zostać zawieszone na czas próby (6 miesięcy), jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego, organizacji działającej na terenie szkoły, rady rodziców, rady pedagogicznej;
- zawieszenie wykonywania kary może być połączone z nałożeniem na ucznia dodatkowych obowiązków;
- o sposobie i zakresie naprawiania szkód materialnych decyduje dyrektor szkoły;
- o każdej nałożonej na ucznia karze wychowawca informuje rodziców w terminie 3 dni.
- Tryb wnoszenia zastrzeżeń od przyznanej kary:
- uczeń i jego rodzice mają prawo do odwołania się od kary według następującego trybu:
- odwołanie musi być uzasadnione,
- odwołanie musi być złożone na piśmie w terminie 3 dni od daty przedstawienia uczniowi decyzji o przyznanej karze,
- od nałożonej kary przysługuje odwołanie do dyrektora, które może wnieść uczeń, jego rodzic, samorząd uczniowski,
- w celu rozpatrzenia odwołania dyrektor powołuje komisję odwoławczą
w składzie: wicedyrektor szkoły, wychowawca klasy, pedagog szkolny, przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- komisja odwoławcza rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni od jego otrzymania,
- komisja może oddalić odwołanie, podając pisemne uzasadnienie, zmienić decyzję o nałożonej karze,
- komisja odwoławcza nie może nałożyć wyższej kary,
- decyzja komisji jest ostateczna.
Rozdział 17.
Przeniesienie ucznia do innej szkoły
§ 17.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły.
- Podstawą do przeniesienia ucznia mogą być następujące wykroczenia:
- świadome działanie stwarzające zagrożenie życia lub skutkujące uszczerbkiem zdrowia dla innych uczniów lub pracowników szkoły;
- rozprowadzanie i używanie środków odurzających, np. narkotyków lub dopalaczy;
- świadome fizyczne lub psychiczne znęcanie się nad innym członkiem społeczności szkolnej;
- notoryczne łamanie postanowień statutu szkoły, mimo zastosowania wcześniejszych środków dyscyplinujących;
- fałszowanie dokumentacji szkolnej;
- popełnianie czynów naruszających godność, uczucia religijne lub narodowe członków społeczności uczniowskiej lub pracowników szkoły.
- Podstawą rozpoczęcia procedury przeniesienia ucznia do innej szkoły jest sporządzenie notatki dotyczącej zaistniałego zachowania.
- dyrektor szkoły po otrzymaniu informacji i kwalifikacji danego czynu, zwołuje posiedzenie rady pedagogicznej;
- dalsze postępowanie i tryb odwołania od uchwały rady pedagogicznej określają procedury szkolne.
Rozdział 18.
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 18.
- Ocenianiu podlegają:
- Osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- Zachowanie ucznia.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- Ustalenie kryteriów oceniania zachowania;
- Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- Ustalenie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- Ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- Ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce;
- Szczegółowe zasady oceniania ucznia z religii i etyki znajdują się w procedurach szkolnych.
- Rok szkolny jest podzielony na dwa półrocza. Daty rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej.
- Nauczyciele uczący w klasach I-III prowadzą arkusz obserwacji, w którym odnotowują raz w miesiącu osiągnięcia edukacyjne uczniów.
- W każdym półroczu, w klasach IV-VIII, z przedmiotów, które są realizowane w wymiarze co najmniej dwóch godzin tygodniowo, uczeń powinien uzyskać przynajmniej cztery oceny bieżące. Natomiast z przedmiotów, które są realizowane w wymiarze jednej godziny tygodniowo, uczeń powinien uzyskać przynajmniej trzy oceny bieżące.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- Wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- Sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- Warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych.
- Wszystkie prace pisemne ucznia są przechowywane przez nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w oddziale, do którego uczęszcza uczeń, do końca roku szkolnego.
- Oryginały prac pisemnych mogą być udostępnione do wglądu rodzicom ucznia na ich życzenie, podczas zebrań rodziców lub indywidualnych konsultacji w siedzibie szkoły.
- Jeśli praca pisemna zawiera tylko odpowiedzi ucznia, należy do niej dołączyć zestaw pytań (zadań).
- Udostępnienia pracy dokonuje nauczyciel, który tę pracę oceniał.
- Na pisemną prośbę rodziców nauczyciel ustalający ocenę pracy powinien ją uzasadnić w formie pisemnej.
- Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki i techniki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
- W okresie prowadzenia zdalnego nauczania każdy nauczyciel edukacji przedmiotowej określa formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów i przekazuje tę informację drogą elektroniczną uczniom oraz rodzicom.
- W przypadku prowadzenia zdalnego nauczania ocenione pisemne formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów, a także wykonane zlecone zadania domowe, oceniane są według zasad szkolnego systemu oceniania i odsyłane poprzez stosowne komunikatory elektroniczne – dziennik elektroniczny.
Rozdział 19.
Zasady oceniania wiadomości i umiejętności ucznia
§ 19.
- Głównymi źródłami informacji o osiągnięciach edukacyjnych i postępach w opanowaniu wiadomości i umiejętności ucznia są:
- prace klasowe:
- przewidzianą liczbę prac klasowych z danego przedmiotu w ciągu semestru – ustala nauczyciel według potrzeb,
- prace klasowe są obowiązkowe,
- uczeń opuszczający pracę klasową powinien ustalić z nauczycielem przedmiotu termin pisemnej lub ustnej formy sprawdzianu wiedzy lub umiejętności,
- praca klasowa jest zapowiedziana co najmniej tydzień wcześniej i omówiony jest jej zakres,
- w jednym tygodniu mogą odbyć się trzy prace klasowe,
- w jednym dniu nie może być więcej niż jedna praca klasowa,
- omówienie ocenionych prac klasowych powinno nastąpić w ciągu 2 tygodni od daty ich napisania;
- krótkie sprawdziany obejmujące materiał z 3 ostatnich lekcji powinny być zapowiedziane z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem;
- wypowiedzi ustne;
- praca na lekcji – aktywność;
- prace domowe dla uczniów chętnych w klasach IV-VIII; ćwiczenia usprawniające motorykę małą w klasach I-III;
- praca w grupach;
- testy sprawnościowe;
- prace plastyczne, techniczne;
- działalność muzyczna.
- Osiągnięcia edukacyjne i postępy ucznia oceniane są według skali:
- celująca (cel): 100%
- bardzo dobra (bdb): 99%-90%
- dobra (db): 89%-75%
- dostateczna (dst): 74%-50%
- dopuszczająca (dop): 49%-30%
- niedostateczna (ndst): 29%-0%
- Oceny śródroczne i roczne ustala się w stopniach według skali:
- stopień celujący – 6
- stopień bardzo dobry – 5
- stopień dobry – 4
- stopień dostateczny – 3
- stopień dopuszczający – 2
- stopień niedostateczny – 1
- Stosując ocenianie bieżące, dopuszcza się używanie przy ocenie znaków „+” i „-”.
- Uczeń ma prawo poprawić jednorazowo każdą ocenę uzyskaną z pracy klasowej. Termin poprawy ustala nauczyciel przedmiotu. Ustalając ocenę śródroczną i końcową z przedmiotu, brana jest pod uwagę ocena poprawiona.
- Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną.
- Szczegółowe kryteria oceniania ustalają nauczyciele poszczególnych przedmiotów i podają do wiadomości uczniów i ich rodziców.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Rozdział 20.
Zasady i kryteria oceniania zachowania ucznia
§ 20.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne
- nieodpowiednie;
- naganne.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Ocena zachowania ucznia w klasach I-III ustalona jest przez wychowawcę na podstawie karty obserwacji ucznia.
- Kryteria oceny zachowania ucznia w klasach IV-VIII zostały określone w procedurach szkolnych.
- Sposób odwołania się od oceny z zachowania:
- uczeń lub jego rodzice nie zgadzający się z zaproponowaną przez wychowawcę klasy oceną z zachowania, mogą złożyć do dyrektora szkoły wniosek zawierający uzasadnienie o zbadanie zasadności wystawionej oceny w terminie do 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej;
- wicedyrektor wraz z pedagogiem bada procedurę i kryteria wystawienia oceny; jeżeli zostaną stwierdzone uchybienia w zakresie procedury lub kryteriów bądź przedstawione inne fakty, wcześniej nieznane wychowawcy, wychowawca może dokonać zmiany oceny w porozumieniu z dyrektorem szkoły; wystawiona ocena jest ostateczna.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania w okresie kształcenia na odległość uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia rozumianym jako udział i aktywność na zajęciach prowadzonych zdalnie, systematyczne wykonywanie zadanych prac, wywiązywanie się z zadań zleconych przez nauczycieli;
- przestrzeganie zasad ustalonych przez szkołę w ramach kształcenia na odległość,
w szczególności niezakłócanie zajęć prowadzonych online;
- dbałość o piękno mowy ojczystej na zajęciach zdalnych i w komunikacji elektronicznej z nauczycielami, kolegami i koleżankami;
- dbałość o honor i tradycje szkoły poprzez uczestnictwo w kontynuowanych przez szkołę zwyczajach i tradycyjnych działaniach szkoły organizowanych na odległość;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób – przestrzeganie zasad zachowania podczas trwającej pandemii w zakresie możliwym do weryfikacji przez nauczycieli np. podczas lekcji wychowawczych;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią – np. przestrzeganie zasad zajęć lekcyjnych ustalonych przez szkołę, nieudostępnianie kodów i haseł do lekcji prowadzonych online;
- pomoc kolegom w pokonywaniu trudności w posługiwaniu się technologią informatyczną.
Rozdział 21.
Zasady klasyfikacji śródrocznej i rocznej
§ 21.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy.
- Na miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca ma obowiązek w formie pisemnej poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej z przedmiotu i ocenie nagannej zachowania. Informacja powinna być potwierdzona podpisem rodziców.
- Na 2 tygodnie przed rocznym, klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.\
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w klasach IV-VIII wystawia wychowawca klasy, uwzględniając:
- opinie nauczycieli;
- opinie pracowników szkoły;
- ocenę uczniów danej klasy;
- samoocenę ucznia;
- punktację na poszczególne oceny.
- Dokumentację wymaganą do wystawienia oceny klasyfikacyjnej zachowania przechowuje wychowawca klasy do końca danego roku szkolnego.
Rozdział 22.
Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego w klasach IV-VIII
§ 22.
- Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie, za który prowadzona jest klasyfikacja.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
- W przypadku egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w ust. 2. i 3. stosuje się następującą procedurę:
- rodzice w terminie 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej składają podanie do dyrektora szkoły o przeprowadzenie egzaminu;
- dyrektor wyznacza termin egzaminu klasyfikacyjnego w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami; egzamin musi odbyć się przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla tego ucznia, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych z techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uczniowi nie ustala się oceny zachowania.
- Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego określa rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych.
- Na pisemny wniosek rodziców złożony do dyrektora szkoły dokumentacja dotycząca przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego udostępniana jest rodzicom ucznia.
Rozdział 23.
Zasady przeprowadzania sprawdzianu wiedzy i umiejętności w klasach IV-VIII
§ 23.
- Uczeń ma prawo do dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena roczna jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców jest zaniżona.
- Uczeń lub jego rodzice zgłaszają do dyrektora szkoły pisemnie umotywowaną prośbę o dodatkowe sprawdzenie wiedzy, nie później niż dwa dni robocze przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, określając ocenę, o którą się ubiegają.
- Dyrektor szkoły zleca nauczycielowi uczącemu, w porozumieniu z nauczycielem tego samego przedmiotu lub przedmiotu pokrewnego, przeprowadzenie sprawdzianu. Sprawdzian odbywa się przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- W wyniku sprawdzianu można utrzymać lub podwyższyć ocenę proponowaną przez nauczyciela.
- Z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół, który jest załącznikiem do arkusza ocen.
- Od wystawionej przez nauczyciela oceny odwołanie nie przysługuje.
Rozdział 24.
Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego w klasach IV-VIII
§ 24.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego określa rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych.
- Na pisemny wniosek rodziców złożony do dyrektora szkoły dokumentacja dotycząca przeprowadzonego egzaminu poprawkowego udostępniana jest rodzicom ucznia.
Rozdział 25.
Tryb odwoływania się od ustalonej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania w klasach IV-VIII
§ 25.
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie dwóch dni roboczych od dnia zakończenia zajęć szkolnych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalona w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
Rozdział 26.
Promocja uczniów
§ 26.
- Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
- Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
- Uczeń klasy IV-VIII otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 5.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Uczeń klasy IV-VIII, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 4, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 5.
Rozdział 27.
Ukończenie szkoły
§ 27.
- Uczeń kończy szkołę:
- jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych
z uwzględnieniem § 25.7. uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej;
- jeżeli przystąpił do egzaminu ośmioklasisty.
- Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt. 1), uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Rozdział 28.
Postanowienia końcowe
§ 28.
- Szkoła działa jako jednostka budżetowa i prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w odrębnych przepisach.
- Szkoła Podstawowa używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami:
- duża, okrągła, metalowa z godłem państwa i napisem w otoku:
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach
- mała, okrągła, metalowa z godłem państwa i napisem w otoku:
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II w Pabianicach
- pieczątka nagłówkowa szkoły – podłużna (kauczukowa) o treści:
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II
95-200 Pabianice, ul. Tkacka 15
tel. 42 215-77-23, fax 42 214-96-75
Regon 367991897
- Szkoła Podstawowa nr 2 posiada własny sztandar, logo oraz ceremoniał szkolny.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, dyrektora, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Statut jest dostępny w sekretariacie, bibliotece i może być umieszczony na stronie internetowej szkoły.
- Z wnioskami w sprawie zmiany statutu mogą występować organy szkoły, organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego.
- Nowelizacja statutu następuje w drodze uchwały.
- Wszystkie inne zasady funkcjonowania szkoły nie ujęte w statucie są uregulowane odrębnymi przepisami.